مینی پی سی

مینی پی سی چیست

توسط 24 آبان, 1396 یک نظر

کامپیوتر ها هر روز کوچکتر میشوند و مینی پی سی ها نتیجه ظاهری این قانون کوچک سازی بر روی میزهای کار هستند. تا چند سال پیش این کوچک سازی ظاهری در مقابل افزایش چشم گیر و لحظه به لحظه تقاضاهای پردازش مورد نیاز کاربران قرار داشت . اما تکنولوژی های نو توانست ترکیب دو خواسته در ظاهر متضاد را با هم در مینی پی سی ها ممکن کند.

مینی پی سی چیست

مینی پی سی چیست

چگونه این کوچک سازی در مینی پی سی ها اتفاق افتاد؟

 

8 ویژگی ایده ال که باعث این کوچک سازی شد.

1.       مجتمع سازی سی پی یو ، رم و مادربورد در یک فضای کوچک

2.      استفاده از رم های لپ تاپی

3.      تولید هارد های 2.5 اینچی و حافظه های دائمی M.2

4.      به کارگیری فن های فوق نازک سانتریفیوژ و پره های منحنی به عقب یا بکوارد اینکلایند

5.      دست یابی به تکنولوژی های سوکت تخت و بدون خار اینتل

6.      استفاده گسترده از شبکه بی سیم به جای شبکه کابلی

7.      پیشرفت تکنولوژی های مربوط به گرافیک های آنبورد و حذف حجم کارت های گرافیکی با قرار گیری عمودی بر روی بورد اصلی

8.      کم استفاده شدن سوکت های قدیمی و پرحجم ، و استفاده گسترده از پرت های USB و HDMI

فن مینی پی سی minipc

فن مینی پی سی minipc

افزایش توان پردازشی مینی پی سی یا مینی کامپیوترها

 

اینتل با تولید تکنولوژی هزول (Haswell) توانست قدم بزرگی را در توسعه بازار مینی پی سی ها به نام خود ثبت کند. اینتل با استفاده گسترده از این تکنولوژی در تمام سری های ساخت خود از پنتیوم تا Core iX ، به درخواست های زیادی که قبل از آن وجود داشت پاسخ مثبت داد و در نهایت توانست با ترکیب گام های تیک و تاک سالانه خود ( Tick&Tock ) و کاهش فرکانس و کوچک کردن معماری های نانومتری توان مصرفی را کاهش دهد تا به خوبی توان مصرفی را مدیریت کند .

در نتیجه مینی پی سی ها توانستند از پردازنده های قوی تر استفاده کنند بدون اینکه ترس از چگونگی تامین توان مصرفی یا نگرانی از روش خنک سازی آنها داشته باشند.

در نهایت نیاز به برداشتن یک گام پایانی برای توسعه مینی پی سی ها بود و آن هیچ راهکاری نداشت جز پیدا کردن جایگزین مناسب برای  پردازنده گرافیک یا کارت گرافیک .

گرافیک مینی پی سی minipc

گرافیک مینی پی سی minipc

اینتل، برگ برنده مینی پی سی ها را با توسعه پردازنده های گرافیکی مجتمع (Intel HD) رو کرد و با قرار دادن این تکنولوژی در پردازنده ها کار را برای نت تاپ پی سی ها تسهیل کرد. امروزه این پردازنده ها علاوه بر پردازش های معمول، تعداد خروجی تصویر بیشتر و حتی کیفیت های خروجی 4K را پوشش میدهند و هرچند Intel HD نسبت به هم رده های پر مصرف و غول پیکر کلاسیک خود توان نسبتا پایین تری دارد اما در مقایسه هایی که بر اساس بهینگی صورت میگیرد (یعنی میزان توان مصرفی را با میزان خروجی پردازش شده مقایسه میکنند) با اختلاف زیاد کارآمد تر عمل میکند.

به گفتگو بپیوندید یک نظر

ثبت یک نظر