بلاگ

مینی کامپیوتر چیست

توسط 4 آذر, 1396 بدون نظر

مینی کامپیوتر: کوچک تر ها، برنده هستند

کامپیوتر ها از زمان ورود شان به زندگی انسان ها ، مسیر طولانی و پر فراز و نشیبی را طی کرده اند و در این مسیر دست خوش تغییرات زیادی شده اند. در روزگاری نه چندان دور ، هر کامپیوتر به فضایی بیشتر از یک طبقه از یک ساختمان بزرگ نیاز داشت و وزن آن از ده ها تن فراتر میرفت.با پیشرفت تکنولوژی های صنعتی در کنار تحولات گسترده در شیمی و فیزیک دانشمندان توانستند در چهارمین مرحله از انقلاب صنعت رایانه یا کامپیوتر ، از میکروپروسسورها به صورت مجتمع در یک چیپ استفاده کنند و روز به روز توان پردازشی آنها را بالا برده و از حجم آنها بکاهند. اما این آخر راه نبود.

مینی کامپیوتر چیست

مینی کامپیوتر چیست

بعد از ممکن شدن ناممکن ها ، نیازها به شدت افزایش یافت . استفاده کنندگان از کامپیوتر، دیگر نهاد های نظامی یا محققان دانشگاهی نبودند ؛ کم کم  درخواست ها از طرف شرکت های کوچک و بزرگ به سمت استفاده شخصی از کامپیوترها شکل گرفت اما برای پاسخ به این تقاضا یک محدودیت جدی وجود داشت. این محدودیت را طراحانی که از گذشته این تکنولوژی باخبر بودند و نمودارهایی را می دیدند که رشد این تکنولوژی را به صورت عمودی نشان میدادند ، درک نمی کردند ، بلکه بازرگانان و بازاریاب ها بودند که وجودش را محدودیتی برای توسعه و فروش و پولدار شدن می دانستند. این محدودیت دقیقا چه بود؟ سوالی که باید پاسخ داده می شد.

استفاده کنندگان جدید، فضا و شرایط کافی برای استفاده از کامپیوتر های معمولی و رومیزی را نداشتند؛ آنها دوست داشتند کامپیوترشان را اصلا نبینند! یا تصور می کردند که کامپیوتر و مانیتور یک بخش یکپارچه هستند یا حداقل کامپیوتر ها به پشت مانیتور ها متصل شده و از روی میزکار آنها حذف شوند.

کامپیوتر ها نشان داده بودند که یک صنعت پول ساز هستند و درخواست گسترده ای برای آنها وجود دارد درنتیجه رفع این محدودیت ها یعنی بازارهای گسترده تر و مخاطبین و سودآوری بیشتر. بنابراین بودجه های کلان برای تحقیق و توسعه مینی کامپیوترهای کوچکتر با توان بالاتر تخصیص داده شد و مسیر تحول به سوی مینی کامپیوتر ها با بیشترین شتاب ممکن طی شد.

امروزه استفاده کنندگان از مینی کامپیوتر ها اگر از تاریخچه تحولات این صنعت باخبر نباشند و پدر بزرگ های این کیس های کوچک 15*20 سانتیمتری را نشناسند باور نخواهند کرد که اگر ، در چند دهه ی قبل زندگی می کردند برای دست یابی به این حجم و سرعت از پردازش ، نیازمند فضایی بزرگتر از شهر کرج ، توان مصرفی بیشتر از توان مصرفی سه استان شمالی کشور و مایع خنک کننده بیشتر از آب رودخانه زاینده رود اصفهان ( در زمان جریان داشتن این رودخانه !) بودند.

 

اکنون زمان خرید مینی کامپیوتر است

مینی کیس ها یا شاید تین کلاینت ها و حتی ثمره نهایی آنها یعنی مینی کامپیوتر ها که همگی در این مسیر برای کوچک شدن نقش آفرینی کردند، در تصوّر یک کاربر امروزی، کیس یا نهایتا کیس کوچک خوانده می شوند ولی وقتی در مورد آنها تحقیق می کنید و قدرت و اندازه آنها را با گذشته مقایسه می کنید متوجه می شوید که اگر طعم آنها را ، مخصوصا  مینی کامپیوترها ، که با حجم کمتر از یک لیتر ، وزن کمتر از یک کیلو و پردازنده های قدرتمندی مثل Intel® Core™ i7-6700 Processor  و حافظه های ذخیره سازی پرسرعت M2 و یا رم های DDR4 کار می کنند، چشیده باشید و در زمان گذر کنید و به گذشته بروید دیگر از کامپیوتر های قدیمی و ماشین پانچ ها استفاده نخواهید کرد و مانند قبل از قرن کامپیوتر، با دست یا چرتکه محاسبات خود را انجام می دهید و صحبت از رابط کاربری را توصیف های یک منجی از بهشت موعود به حساب خواهید آورد.

ثبت یک نظر