بلاگ

معایب تین کلاینت و مزایای مینی پی سی

توسط 28 بهمن, 1396 2 نظر

معایب تین کلاینت و مزایای مینی پی سی

1- مینی پی سی چه تفاوتی با تین کلاینت دارد؟

  •  تین کلاینت Thin Client برای انجام عملیات‌های خود نیازمند اتصال از طریق شبکه به سرور می‌باشد و از امکانات پردازشی سرور (سی پی یو) و امکانات ذخیره سازی (رم و هارد) سرور استفاده می‌کند و در خود سی پی یو، هارد و رم ضعیفی دارد تا این ارتباط را برقرار و کنترل کند. اما مینی پی سی به تنهایی مانند یک سیستم معمولی قابلیت پردازش و ذخیره سازی را دارد.
  •  تفاوت در سیستم عامل. مینی پی سی مانند سیستم‌های معمولی دارای سیستم عامل کامل مانند 7 ، 8.1 ، 10 ، LINUX و آندروید می‌باشد. در حالی که تین کلاینت سیستم عامل محدود و وابسته به سرور دارد

چرا در بعضی از مراکز از تین کلاینت استفاده می‌کنند؟ دلیل اصلی را باید در معایب کامپیوترهای رایج جستجو کرد که شامل ابعاد بزرگ، مصرف برق بالا، طول عمر پایین و غیره است. در عوض تین کلاینت مزایایی مانند قیمت مناسب، امنیت بالاتر و بعضی موارد دیگر دارد.

2- معایب اصلی تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت ها عیوب پنهانی دارند که در نگاه اول نمایان نمی‌باشد. در ادامه می‌توان به تعدادی از آنها اشاره کرد.

  • قیمت تمام شده یک مجموعه که شامل قیمت تین کلاینت، هزینه بالای سرور،‌ هزینه نصب و راه‌اندازی هر دستگاه ، هزینه لایسنس هر کلاینت و از سوی دیگر هزینه بالای پشتیبانی تین کلاینت(چون تقریباً یک کار تخصصی می باشد)، باعث شده است که قیمت نهایی این مجموعه در کل بیشتر از سیستم مستقل مینی پی سی باشد.
  • کاهش سرعت بسیار محسوس تین‌کلاینت در هنگامیکه چندین ترمینال در آنِ واحد به سرور متصل می‌گردد.
  • در صورت بروز مشکل برای شبکه یا سرور ، عملاً کل سیستم فناوری اطلاعات در یک مجموعه  برای ساعت‌ها و شاید روزها تا رفع مشکل شبکه فلج می‌شود.
  • کاهش توان مدیر شبکه برای اعمال تغییرات مورد نیاز ( گسترش، رفع عیب و …) به دلیل از کار افتادگی سیستم در صورت قطع موقتی شبکه برای اعمال تغییرات.
  • نداشتن یک دسکتاپ جدا برای هر کاربر
  • یکی از موارد مهم در تین کلاینت نداشتن ارزش افزوده می‌باشد و یا به بیان دیگر می‌شود به تین کلاینت به عنوان یک محصول مصرفی دراز مدت نگاه کرد نه به عنوان اموال. زیرا در هنگام تغییر در نوع کاربری و یا ارتقاء مجموعه،‌ شما مجبور به بلامصرف گذاشتن کل مجموعه می‌گردید برای مثال اگر شبکه گسسته شود شما نیازمند خرید سرور جدید برای بخشی از تین کلاینت‌ها هستید یا برای گسترش باید قدرت شبکه و همچنین سرور را افزایش دهید. همچنین عموماً تین کلاینت به صورت تکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در شبکه‌ها معمولاً از 10 سیستم به بالا از تین کلاینت استفاده می‌شود.

3-  چرا مینی پی سی با سرعت در حال جایگزینی با تین کلاینت می‌باشد؟

  • مینی پی سی تمام مزیت‌های یک تین کلاینت را نسبت به کامپیوتر عادی دارد.
  • در خرید مینی پی سی لازم به پرداخت هزینه‌های سنگین برای خرید یک سرور قوی و همچنین نصب و راه‌اندازی هر سیستم نمی باشد.
  • با توجه به اینکه مینی پی سی دارای هارد و پردازنده بسیار قوی و مسقتل مانند یک کامپیوتر رومیزی می‌باشد بر روی سرور فشار نمی‌آورد
  • مینی پی سی یک سیستم مستقل است، به همین دلیل دارای ارزش افزوده است و در صورت تغییر کاربری از آنها می‌توان بعنوان کامپیوتر معمولی در هر جای دیگر استفاده کرد.
  • تمامی پورت‌های مینی پی سی به راحتی قابل کنترل می‌باشند و همچنین مینی پی سی را می‌توان به راحتی تنظیم کرد که همیشه فریز باشد و از ویروسی شدن آن جلوگیری کرد.

به گفتگو بپیوندید 2 نظر

  • عالیه محمدزاده گفت:

    سلام وقتتون بخیر ما قصد داریم در محل آزمایشگاه خود، یک کامپیوتر را بین چند تا کاربر که از نرم افزارهای سنگین مهندسی استفاده می کنند به اشتراک گذاریم. ینی حداقل 5 نفر بتوانند با مانیتورهای خود به صورت جداگانه به آن کامپیوتر وصل شوند. بهترین راه حل که قابل ارتقا و قیمت مناسبی داشته باشد از نظر شما چیست؟ تین کلاینت ها گزینه خوبی هستن؟

    • احسان مهاجر گفت:

      سلام به شما سرور گرامی
      ضمن تشکر از اینکه به سایت ما مراجعه نمودید لازم به ذکر است هر سیستم کامپیوتری میتواند همزمان یک شخص را سرویس دهی کند ولی تصویر صفحه را میتوان بین چندین مانیتور تقسیم نمود. حال برای کار شما که میخواهید از یک منبع به صورت اشتراکی بین چندین شخص استفاده کنید نیاز به یک سرور قوی دارید که با نرم افزار های خاصی در محیط ویندوز Server این کار انجام می شود. این سرور ها قیمت به مراتب بالاتری دارند و مقرون به صرفه نیستند چون هزینه نگه داری بالایی دارند. حال پیشنهاد ما برای شما این است که برای هر نفر میتوانید یک مینی پیسی ساده تهیه کنید که با نصب پشت مانیتور فضای زیادی نیز نمیگیرد و نیاز شما را برآورده خواهد کرد.

ثبت یک نظر